Piotr Surowiecki | ostatnia aktualizacja: 13-04-2024, 11:42 | Copyright (c) psur.pl | Zakaz kopiowania tekstu i/lub zdjęć
Na początku trzeba zaznaczyć bardzo ważną rzecz: pobór opłat na A4 odbywa się w systemie otwartym, co oznacza, że płacimy tylko za każdorazowy przejazd przez bramkę. Nie ma bramek na każdym wjeździe, są tylko dwie: jedna od strony Katowic, druga w okolicach lotniska Balice. Na każdej z nich uiszczamy 16 zł.
Co z tego wynika?
Bezpłatna płatna
Ano to, że środek A4 Katowice - Kraków jest bezpłatny! Za przejazd od węzła Jeleń przez węzły Byczyna, Balin, Chrzanów do węzła Rudno (wymieniamy w kierunku Katowice - Kraków) nic nie płacimy. To ok. 16 km z płatnych ok. 53 km.
To oznacza, że nie musimy omijać całego odcinka Katowice - Kraków, a jedynie jedną lub dwie bramki (na każdej jest do „ugrania” 16 zł).
Druga bardzo ważna sprawa: wiele zależy skąd i dokąd jedziemy. Na przykład jeśli jedziemy A1/S1 od strony Częstochowy to zamiast jechać do płatnej A4 możemy wcześniej skręcić na drogę krajową nr 94 przez Olkusz do Krakowa. Jeśli jednak jedziemy od strony Wrocławia to wtedy nie opłaca się odbijać do tej drogi. Rozwiązań jest tu mnóstwo, my skupimy się poniżej na sytuacji, gdy jedziemy A4 tranzytem.
I trzecia istotna uwaga: podane poniżej czasy są dla auta osobowego, które jedzie autostradą szybko. Jeśli dotyczy nas jakieś ograniczenie np. do 90 km/h (ze względu na przyczepkę itp.) to czasy dla autostrady się wydłużają, natomiast dla wariantów alternatywnych pozostają na takim samym poziomie.
Kierunek Katowice - Kraków
Pierwsza bramka (Katowice)
początek: przed węzłem Brzęczkowice (skrzyżowanie z S1)
koniec: za węzłem Byczyna (skrzyżowanie z DK 79)
autostrada A4: 10-11 minut / 16 km
trasa alternatywna: 22-25 minut / 20-21 km
Trasa alternatywna: na węźle Brzęczkowice zjeżdżamy na S1 na północ (kierunek Dąbrowa Górnicza), a z S1 zjeżdżamy na węźle Sosnowiec-Jęzor na drogę krajową nr 79. Nią dojedziemy prosto do A4 - do węzła Byczyna.
Dodatkowe minuty (w godzinach szczytu 2-5, poza nimi 1-2) zaoszczędzimy jadąc bardziej skomplikowaną trasą: albo w Jaworznie zjedziemy na chwilę z DK 79 w ul. Martyniaków (k. elektrowni) i ul. Radwańskich albo pojedziemy zupełnie inaczej: z A4 zjeżdżamy na tym samym węźle Brzęczkowice, ale na południe, do drogi wojewódzkiej nr 934 w stronę Imielina, potem drogami lokalnymi przez Jazd i Jeleń do drogi wojewódzkiej 903, którą dojedziemy do 79 i nią do A4.
Druga bramka (Kraków - Balice)
początek: przed węzłem Rudno
koniec: za węzłem Kraków Bielany
autostrada A4: 16-21 minut / 25 km
trasa alternatywna: 31-35 minut / 27-28 km
Trasa alternatywna: z A4 zjeżdżamy na węźle Rudno na Alwernię, przez nią jedziemy do drogi wojewódzkiej nr 780. Z niej zjeżdżamy dopiero w miejscowości Liszki na południe - na miejscowość Piekary i tam już jest wracamy na A4 (węzeł Kraków Bielany).
Ta trasa niestety w godzinach porannych jest dość mocno zakorkowana i wtedy trzeba jechać lokalnymi drogami między A4 a DW 780 przez miejscowości: Grojec, Zalas, Sanka, Cholerzyn, Liszki i Piekary.
Kierunek Kraków - Katowice
Pierwsza bramka (Kraków - Balice)
początek: przed węzłem Kraków Bielany
koniec: za węzłem Rudno
autostrada A4: 15-18 minut / 25 km
trasa alternatywna: 31-37 minut / 29-30 km
Trasa alternatywna: z A4 zjeżdżamy na węźle Kraków Bielany, przez Piekary i Liszki dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej 780, którą jedziemy aż do Alwerni i tam już wracamy na A4 (węzeł Rudno).
W godzinach popołudniowego szczytu ta droga jest zakorkowana i wówczas polecana trasa wygląda inaczej: z A4 zjeżdżamy na węźle Kraków Balice i jedziemy lokalnymi drogami przez: Aleksandrowice, Nielepice, następnie kawałek drogą krajową nr 79, potem zjeżdżamy na Tenczynek i dojedziemy już prosto do A4 - węzła Rudno.
Druga bramka (Katowice)
początek: przed węzłem Byczyna (skrzyżowanie z DK 79)
koniec: za węzłem Brzęczkowice (skrzyżowanie z S1)
autostrada A4: 9-10 minut / 16 km
trasa alternatywna: 22-28 minut / 20-23 km
Trasa alternatywna: z A4 zjeżdżamy na węźle Byczyna i drogą krajową nr 79 jedziemy przez Jaworzno do drogi ekspresowej S1 (węzeł Sosnowiec-Jęzor). Nią dojedziemy z powrotem do A4 (węzeł Brzęczkowice).
W porannym szczycie ta trasa się korkuje (czas ok. 32 minuty) i wtedy bardziej opłaca się kombinować lokalnymi drogami, np. przejechać w Jaworznie koło elektrowni (ul. Promienna) i dojechać do węzła Mysłowice-Brzezinka na S1.
Jak to wszystko spamiętać?
Niektóre warianty są łatwe do zapamiętania, ale inne to wiele dróg lokalnych i zakrętów - wówczas przyda się nawigacja, która dodatkowo pomoże nam uniknąć bieżących korków. Naszym zdaniem dobra jest polska nawigacja NaviExpert, która ma opcję omijania dróg płatnych. Wystarczy kliknąć tę opcję i wówczas nawigacja pomoże nam ominąć bramki, uwzględniając jednocześnie aktualną sytuację na drogach. Nawigacja ta ma bezpłatny okres próbny, ale później jest płatna - zobacz.
Podsumowanie - czy opłaca się omijać?
Wszystko zależy jak odpowiemy sobie na następujące pytania:
- Czy bardzo mi się śpieszy?
- Czy lubię boczne drogi?
- Czy nie zgubię się omijając autostradę?
- Skąd i dokąd jadę?
- Czy to tylko okazjonalny przejazd czy codzienne dojazdy, które sporo mnie kosztują?
Pytania można mnożyć, ale na pewno dodatkowe 15 minut jazdy przy omijaniu jednej bramki może być warte 16 zł opłaty. Należy jednak wziąć pod uwagę większy dystans w przypadku omijania autostrady i być może większe zużycie auta (skrzynia biegów, hamulce itp.).
Pewnym kompromisem może być jazda autostradą z prędkością ok. 90 km/h. Daje ona gwarancję sprawnej jazdy, a jednocześnie spalanie jest przy niej bardzo niskie, co - przy krótszym dystansie w przypadku jazdy autostradą - może być bezpieczną i opłacalną alternatywą wobec omijania autostrady. Tylko trzeba silnej woli by mając przed sobą autostradę nie docisnąć powyżej tych 90 km/h...
(c) Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstu i/lub zdjęć w całości lub fragmentach zabronione.