Używamy plików cookie oraz usług Google Analytics (statystyki strony) i Google AdSense (reklamy) co wiąże się z przetwarzaniem pewnych danych. Więcej informacji oraz możliwości zarządzania tutaj. Jeśli nie wyrażasz zgody zmień ustawienia swojej przeglądarki lub opuść stronę. AKCEPTUJĘ
psur.pl - Wycieczki po Polsce
strona główna > artykuły > NavRoad VIVO - test nawigacji GPS

NavRoad VIVO - test nawigacji GPS

Jak w codziennym użytkowaniu sprawdza się nawigacja NavRoad VIVO z 6-calowym ekranem? Dzielimy się naszymi wrażeniami.

Piotr Surowiecki | ostatnia aktualizacja: 09-03-2013, 17:57 | Copyright (c) psur.pl | Zakaz kopiowania tekstu i/lub zdjęć

Duży ekran
NavRoad VIVO
Główną cechą nawigacji NavRoad VIVO jest bardzo duży, 6-calowy ekran, który wyświetla obraz w wysokiej rozdzielczości 800 x 480 pikseli. Te wspaniałe parametry powodują, że na ekranie naprawdę wiele widać: jest miejsce na szczegóły, a przede wszystkim na podgląd dużego fragmentu mapy, a nie tylko najbliższej ulicy. Przy tym wyświetlany obraz jest czytelny i bardzo dobrej jakości. To ogromna zaleta, bo w końcu co jest ważniejsze w nawigacji od ekranu?

Przed zakupem słyszeliśmy opinie, że duży ekran zmniejsza widoczność z miejsca kierowcy, ale na szczęście nic takiego się nie dzieje. Trzeba natomiast stwierdzić, że w nocy świecący ekran odbija się od górnej części szyby, no i odbicie 6-calowe oczywiście bardziej przeszkadza niż 3,5-calowe. Jest to trochę irytujące, ale spokojnie da się z tym jeździć (aby zminimalizować ten efekt można w nocy zmniejszyć jasność ekranu).

Wśród wad nawigacji NavRoad VIVO wymienia się często słabą widzialność obrazu w słoneczny dzień. My nie podzielamy jednoznacznie negatywnej opinii. Oczywiście, jeśli promienie padają wprost na ekran, wówczas niewiele na nim widać. Poza tym przypadkiem nie jest jednak najgorzej, a porównując NavRoad VIVO do naszej poprzedniej nawigacji nie widzimy różnicy. Być może inne nawigacje lepiej sobie radzą z taką sytuacją, ale nie mamy niestety porównania.

Oczywistą wadą większego ekranu jest też to, że nawigacja traci na swojej poręczności, a zyskuje na wadze.

Palcem po mapie
NavRoad VIVO
Ekran obsługuje się bardzo wygodnie zarówno palcem jak i rysikiem (rysik, wraz z poręcznym uchwytem nań, jest w komplecie). Jednak na samych krańcach ekranu, na ostatnich milimetrach przy krawędzi, czułość ekranu jest bardzo niska. Być może częściowo jest to spowodowane przez folię ochronną, którą przykleiliśmy, ale problem ten zgłaszały też inne osoby na internetowych forach.

Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że problem ten przy używaniu AutoMapy jest zupełnie niezauważalny. Zauważyliśmy go dopiero, gdy uruchomiliśmy Windowsa CE i próbowaliśmy klikać drobne przyciski w rogu ekranu (np. górne menu w aplikacjach czy krzyżyk w rogu do zamykania okien).

Szybkość działania

Wysoka rozdzielczość wymaga szybkiego procesora. NavRoad VIVO wyposażono w procesor SiRF Atlas V 500 MHz. W czasie nawigacji i używania AutoMapy nie dostrzegliśmy żadnych braków w szybkości działania. I choć na ogół mamy wyłączone trójwymiarowe bryły budynków, bo naszym zdaniem one po prostu przeszkadzają zmniejszając czytelność mapy, to nawet po ich włączeniu nawigacja działa płynnie.

W starszych wersjach AutoMapy animacje menu nie działały płynnie, trzeba było je wyłączyć, jednak obecnie nie ma już tego problemu.

Odbiornik GPS

Odbiornik GPS działa bardzo sprawnie, szybko znajduje sygnał i nie gubi go w czasie jazdy. Słabszy sygnał zdarzył nam się ledwie kilka razy (przez ponad rok) i był to tylko chwilowy problem.

Osprzęt

Uchwyt ma dużą przyssawkę i bardzo mocno trzyma się szyby. Wkładanie nawigacji do uchwytu na szybie nie jest błyskawiczną czynnością, wymaga odrobiny wyczucia. Przy dużych prędkościach (na autostradzie) widać wyraźne drgania nawigacji sprowodowane jej ciężarem. Być może uchwyt mógłby bardziej sztywno trzymać urządzenie.

Ładowarka nie daje się łatwo wsunąć do gniazda zapalniczki - trzeba dokładnie wymierzyć, co w czasie jazdy jest dla kierowcy właściwie niemożliwe. To raczej nie jest kwestia samochodu, bo z wcześniejszą nawigacją nie mieliśmy tego typu problemów.

Bateria

Bateria pozwala na korzystanie z nawigacji przez trochę więcej niż godzinę. Czas ten może wydłużyć się nawet kilka razy (sic!) jeśli znacząco zredukujemy jasność wyświetlacza. Jest to dobre rozwiązanie np. gdy jedziemy w nocy albo wykorzystujemy nawigację jedynie do słuchania muzyki.

Denerwujący jest natomiast sposób informowania o wyczerpującej się baterii. Jest to sygnalizowane poprzez wyświetlenie na całym ekranie odpowiedniej informacji. Szkopuł w tym, że wtedy przez mniej więcej sekundę nie widzimy AutoMapy, a informacja ta pojawia się co ok. minutę. To zdecydowanie za często - nie dość, że utrudnia korzystanie z nawigacji, to jeszcze całkowita zmiana ekranu co chwilę rozprasza kierowcę. Szczególnie, że komunikat ten pojawia się dość wcześnie, gdy mamy przed sobą jeszcze co najmniej kilkanaście minut czasu pracy na baterii.

Odtwarzanie filmów i muzyki

Mamy złe wiadomości dla chcących odtwarzać filmy na nawigacji Navroad VIVO. Na wbudowanym odtwarzaczu testowaliśmy trzy filmy - średniej jakości, zrobione tanimi aparatami cyfrowymi. Jeden był w formacie MOV i ten odtwarzał się płynnie, ale w porównaniu z oryginałem wyświetlał się w dużo gorszej jakości. Kolejne dwa były w formacie AVI i po prostu nie odtwarzały się płynnie - obraz regularnie się przycinał.

Prawdopodobnie jest to wina zbyt słabego procesora do tej rozdzielczości. Być może tego problemu nie ma w droższym modelu z tej serii - Navroad VIVO plus.

Natomiast nie ma żadnych problemów z odtwarzaniem plików mp3. Wszystko odbywa się płynnie i wygodnie.

Podsumowanie
NavRoad VIVO
NavRoad VIVO używamy już niemal dwa lata, przejechaliśmy z nim kilkanaście tysięcy kilometrów. Służy nam wyłącznie jako urządzenie do AutoMapy i jako takie je oceniamy.

Generalnie nasza ocena tego urządzenia jest bardzo pozytywna. Duży ekran i świetna rozdzielczość to ogromna zaleta. Nie ma problemów z pobieraniem sygnału GPS, nie ma problemów z podłączaniem do komputera. Wady i niedociągnięcia owszem są (wymieniliśmy w tekście), ale nie dyskwalifikują one tej nawigacji.

Osoby bardziej wymagające mogą być natomiast zawiedzione brakiem komunikacji Bluetooth i transmitera FM. Te dwa dodatki oraz szybszy procesor posiada młodszy i droższy brat testowanej nawigacji - NavRoad VIVO plus.

Wbudowane oprogramowanie
- Odtwarzacz filmów (AVI, WMV, MOV, 3GP)
- Odtwarzacz muzyki (MP3, WMA)
- Przeglądarka zdjęć (JPG, BMP, GIF, PNG)
- Przeglądarka plików tekstowych
- Kalkulator
- System operacyjny MS Windows CE 6.0 jest odblokowany. Wystarczy jedno kliknięcie i już mamy dostęp do Windowsa ze wszystkimi jego możliwościami.

Dane techniczne
Procesor: SiRF Atlas V, 500 MHz
Pamięć RAM: 128 MB DDR
Pamięć ROM: 128 MB
Rozszerzenie pamięci: czytnik kart micro SD/SDHC do 32GB (testowano do 16GB)
System operacyjny: Microsoft(R) Windows CE 6.0
Moduł GPS: Wbudowany SiRF Atlas V z technologią SiRFAlwaysFix(TM)
Antena GPS: Wbudowana
Bateria: Wbudowany akumulator Li-Polymer, 1500mAh
Wyświetlacz: 6" TFT LCD
Rozdzielczość: 800 x 480
Złącze PC: Mini-USB
Audio: Wbudowany głośnik, gniazdo słuchawkowe 3,5 mm
Wymiary: 159 x 94,5 x 12,5 (mm)
Waga: 250 g

W zestawie: nawigacja, rysik, uchwyt, ładowarka, kabel USB do komputera. Możliwy zakup z AutoMapą Polski lub Europy (w cenę wliczone aktualizacje przez rok czasu).

Zalecane ustawienia GPS
(podajemy za stroną navroad.com)
Port COM należy ustawić na COM1.
Prędkość transmisji można wybrać w zakresie 4800 - 115200. Zalecana prędkość, to 9600.

Komentarze - forum

(05-01-2012, 16:25)

HY and what about the movie playing its fast ?

Piotr Surowiecki (06-01-2012, 9:55)

I've tested today mov and avi (rather medium quality - movies was taken by simple digital camera) and it's not working good. MOV had problems with quality and AVI was not playing fluently - it was regullary stopping for a very short moment. But mp3 is working excellent. Today I'm going to update above article writing about it.

Dorian (21-09-2013, 13:19)

Testowałem kilka przeróżnych nawigacji gdyż jestem zawodowym kierowcą i korzystam z navi kilkanaście lub kilkadziesiąt razy dziennie i muszę powiedzieć że Navroad vivo przebija wszystkie inne a nawet wręcz pozorom jej następcę czyli navroad vivo s. Szczerze wszystkim polecam.

T34 (21-10-2013, 20:43)

NavRoad daje radę... to chyba jednak za mało powiedziane. Używałem kilku nawigacji i wśród nich urządzenia polskiej firmy zawsze zaskakiwały mnie pozytywnie. Dobre wykonanie, dobra elektronika, no i przede wszystkim niezawodna nawigacja (w połączeniu z AutoMapą). Duży plus należy się również za dodatki jak np Transmiter FM.

Antek (04-04-2019, 13:06)

Nawigacja VIVo S6 chodzi trzy tygodnie ale gdy ma tydzień przerwy nie łapie sygnały GPS. Komunikat "brak sygnału GPS". To samo mam w Leeo S6 Widać jest to feler nawigacji Navroad a przeież dodatkowo powino łapać Glonass. Cosik mają skopane z modułami GPS.

psur.pl (04-04-2019, 13:15)

@Antek Myśmy takich problemów nie mieli, ale było tak, że po dłuższej przerwie trzeba było czekać na sygnał dłużej, np. 1-2 minuty. Pozdrawiamy!







Zobacz też

Więcej w naszym serwisie

psur.pl - Wycieczki po Polsce
Copyright (c) Piotr Surowiecki | O nas i kontakt | Regulamin i polityka prywatności | odsłon od XI 2009: 23747694