Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz z nich zrezygnować poprzez odpowiednie ustawienia swojej przeglądarki (więcej). Zamknij
psur.pl - Wycieczki po Polsce
strona główna > artykuły > Wrocław - Poznań: którędy najlepiej jechać?

Wrocław - Poznań: którędy najlepiej jechać?

Przez Leszno, przez Gostyń czy może przez Jarocin? Jeździliśmy każdą z tych dróg i dzielimy się naszymi wrażeniami.

Piotr Surowiecki | ostatnia aktualizacja: 06-12-2014, 16:22 | Copyright (c) psur.pl | Zakaz kopiowania tekstu i/lub zdjęć

*** Aktualizacja (jesień 2014)
Od września 2014 roku otwarty jest 30-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5, który pozwala szybko ominąć Rawicz i Bojanowo. To zmienia nieco sytuację na korzyść wariantu nr 1 (DK5 przez Leszno), jednak nie mamy jeszcze osobistych doświadczeń z podróży po tej zmianie.
***

Jadąc z Wrocławia do Poznania mamy trzy główne warianty do wyboru:
- drogą krajową nr 5 przez Leszno,
- drogą krajową nr 5 i wojewódzką nr 434 przez Rawicz i Gostyń,
- drogami krajowymi 15 i 11 przez Krotoszyn i Jarocin.

Poniżej omawiamy szczegółowo te propozycje, a na końcu oceniamy która jest najlepsza.

DK 5: Rawicz, Leszno, Kościan (ok. 183 km)

To tradycyjna droga pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem, jedyna międzynarodowa. Jest ona jednopasmowa, bardzo zatłoczona i raczej wąska (utwardzone pobocza występują rzadko).

W dni robocze bardzo zakorkowany jest odcinek między Wrocławiem a Trzebnicą (szczególnie Psary i Kryniczno).

Na obwodnicy Żmigrodu do końca października 2013 trwa remont, można więc spodziewać się utrudnień.

Następne duże korki napotkamy w Rawiczu, chociaż ostatnio otwarto obwodnicę tego miasta, więc sytuacja mogła się nieco poprawić (to obwodnica wschód - zachód, więc nie ułatwia jazdy na trasie Wrocław - Poznań, ale dzięki niej są mniejsze korki w Rawiczu).

Kolejna istotna przeszkoda to Leszno - duże miasto pozbawione nowoczesnej obwodnicy. Trzeba przejechać przez kilka rond i skrzyżowań ze światłami, ale duże korki raczej się tam nie tworzą.

Od Leszna w stronę Poznania droga jest już nieco lepsza, pojawiają się utwardzone pobocza (chociaż oddzielone linią ciągłą), ale wciąż jest tłoczno.

Kolejnych korków możemy spodziewać się już przed samym Poznaniem: w miejscowościach Stęszew i Komorniki.

DK 5 i DW 434: Rawicz, Gostyń, Śrem, Kórnik (ok. 169 km)

Z Wrocławia do Rawicza jedziemy tradycyjną drogą na Poznań (5), ale już w Rawiczu skręcamy na wschód na drogę krajową nr 36, by po kilku kilometrach zjechać na drogę wojewódzką 434. Nią dojedziemy aż do Kórnika pod Poznaniem, z którego do stolicy Wielkopolski jest już zaledwie ok. 20 km drogą ekspresową S11.

Droga wojewódzka 434 jest świeżo wyremontowana, ma dobrą nawierzchnię i na dużej części wiedzie poza obszarem zabudowanym - jednym słowem umożliwia szybką i sprawną jazdę. Jest oczywiście jednopasmowa, ale za to dość szeroka. Jest też na niej luźniej niż na DK 5, przede wszystkim nie ma aż tyle tirów.

Odcinek między Wrocławiem a Rawiczem omówiliśmy powyżej, przy prezentacji pierwszego wariantu.

Od Rawicza, po wjechaniu na DW 434, przez długi czas będziemy mogli cieszyć się szybką jazdą. Skończy się ona w okolicach Gostynia: przejazd przez to miasto jest długotrwały i jeszcze trzeba trochę kluczyć. Można jednak ominąć Gostyń i jego kłopotliwe okolice: jadąc od strony Wrocławia zjeżdżamy przed Gostyniem na północny-wschód i przez miejscowości Podrzecze, Smogorzewo i Mszczyczyn dojeżdzamy do DW 437, którą po kilku kilometrach wrócimy z powrotem na DW 434. Ostrzegamy jednak, że ten objazd wiedzie wąskimi, bocznymi drogami; nie jedzie się tam szybko, ale za to nie ma zupełnie tłoku.

Po minięciu Gostynia, a potem Dolska znów czeka nas dłuższy odcinek wygodnej jazdy. Tak dojedziemy do Kórnika i z niego już dwupasmową drogą ekspresową S11 - do Poznania.

DK 15 i DK 11: Milicz, Jarocin, Środa Wlkp. (ok. 185 km)

Jadąc od strony Wrocławia zjeżdżamy w Trzebnicy na drogę krajową nr 15 w kierunku Milicza , którą przez kolejne miasteczka dojedziemy do Jarocina, a z niego już drogą krajową nr 11 do Poznania. Oczywiście na tej trasie również nie mamy co liczyć na dwa pasy czy utwardzone pobocza.

Odcinek od Wrocławia do Trzebnicy omówiliśmy już wcześniej.

Do Jarocina na trasie nie ma dużego tłoku, nie ma też dużo obszaru zabudowanego: na dłuższych odcinkach można wygodnie i szybko jechać. Wadą są jednak kolejne miasta i miasteczka, które musimy pokonać: Trzebnica, Milicz, Krotoszyn, Koźmin Wielkopolski, Jarocin. W dni wolne nie ma z nimi problemu, ale za to w dni robocze w każdym z nich będziemy musieli spędzić dłuższą chwilę.

Od Jarocina droga krajowa nr 15 łączy się z drogą krajową nr 11 i od tej pory jest zdecydowanie większy tłok. I chociaż są dłuższe momenty bez obszaru zabudowanego, to duży ruch i wąska droga nie ułatwiają jazdy i np. wyprzedzania. Tak dojedziemy do Kórnika, z którego do Poznania wiedzie już dwupasmowa droga ekspresowa.

Którędy najlepiej?

Powyżej omówiliśmy szczegółowo wszystkie propozycje i na tej podstawie radzimy wybrać sobie adekwatną do Państwa preferencji. Najprostszy jest wariant pierwszy (przez Leszno): to główna droga i do tego cały czas jedna. Nam jednak najbardziej do gustu przypadł wariant drugi (DW 434 przez Gostyń i Śrem). Po pierwsze jest najkrótszy, po drugie wyremontowana droga 434 jest naprawdę bardzo wygodna i umożliwia sprawną jazdę. Co ważne, nie ma tam wielkiego tłoku (szczególnie między Rawiczem a Gostyniem), nie ma ciągnących się długo obszarów zabudowanych, a za to są możliwości do bezpiecznego wyprzedzania.

Nie bez znaczenia jest cel podróży, tzn. w które miejsce Poznania lub Wrocławia jedziemy albo czy nie jedziemy jeszcze dalej, np. z południa nad morze. Jeśli kierujemy się właśnie nad morze, to najkorzystniejszy wjazd do Poznania oferuje wariant przez Leszno, ale to wcale nie oznacza, że dlatego warto go wybrać. Szczegóły o jeździe nad morze przez Poznań w osobnym artykule pt. Którędy nad morze?.

Zapraszamy do dzielenia się wrażeniami z podróży między Wrocławiem a Poznaniem w komentarzach.

Komentarze - forum

killer (27-10-2014, 21:20)

tylko przez Rawicz, Gostyń, Śrem i Kórnik, lepszej drogi dla osobówki nie ma







Więcej w naszym serwisie

Copyright (c) Piotr Surowiecki | O nas i kontakt | Regulamin i polityka prywatności | odsłon od XI 2009: 7657643